ویکی لیکس// پیشنهاد حمله به حزب الله از سوی نخست وزیر عربستان و موافقت فواد سینیوره


بر اساس آخرین اسناد ویکیلیکس از پیام یک دیپلمات امریکایی، 2 سال پیش عربستان سعودی پیشنهاد یک حمله نظامی به فرماندهی کشورهای عربی برای انهدام حزب الله را مطرح کرد.

وزیر امور خارجه عربستان، شاهزاده سعود الفیصل طرح این حمله با حمایت هوایی و دریایی ناتو و ایالات متحده را به یک مقام ارشد پیشنهاد داد.

این پیام ملاقات دیوید ساترفیلد، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده و شاهزاده سعود الفیصل را تشریح می کند.

در این ملاقات شاهزاده الفیصل پیشنهاد یک نیروی عربی برای حفظ نظم در بیروت و اطراف آن را مطرح می کند. بر اساس این طرح؛ ایالات متحده امریکا و ناتو می بایست حمل و نقل و پشتیبانی لاجستیک و همچنین پوشش دریایی و هوایی لازم را برای این نیروها بوجود بیاورند. سعود در این گفتگو اضافه می کند که پیروزی حزب الله در بیروت نقطه پایان دولت سینیوره بوده و ایران لبنان را فتح خواهد کرد.

این پیام پس از زمانی مخابره شد که اعضای حزب الله بخشهایی از مرکز لبنان را در اختیار خود گرفتند و تهدید کردند که دولت نخست وزیر لبنان، فواد سینیوره را سرنگون خواهند کرد.

در این پیام وزیر امور خارجه عربستان اظهار می کند که پیروزی حزب الله بر دولت سینیوره، در کنار فعالیت های ایران در عراق و جبهه فلسطین فاجعه ای برای ایالات متحده و کل منطقه خواهد بود.

وی اعلام کرد که درصورت عملی شدن چنین حمله ای و پس از آن بیروت تحت پوشش سازمان ملل متحد قرار خواهد گرفت. شاهزاده سعود الفیصل همچنین به این مقام ایالات متحده گفته است که فواد سینیوره قویا از این طرح پشتیبانی می کند.

ایالات متحده برای موافقت با این طرح به دلیل نا مطمئن بودن نقشه اعلام تردید کرد.

حزب الله یک گروه سیاسی و شبه نظامی شیعه است. در حالیکه ایران و سوریه متحدان اصلی حزب الله محسوب می شوند، عربستان سعودی رابطه بسیار نزدیکی با گروههای سنی و نخست وزیر فعلی لبنان – سعد حریری –فرزند نخست وزیر قبلی لبنان دارد.

No comments: