ویکی لیکس//مشاور امنیتی فرانسه: پراکندگی قدرت، عدم اطمینان تصمیم گیران سیاسی ایران و دور زدن وزارت خارجه توسط رهبر


منبع

خلاصه:

طبق یکی از اسناد منتشر شده در ویکی لیکس که از سفارت امریکا در پاریس گزارش شده است، یک مقام فرانسوی و یکی از مشاوران نخست وزیر فرانسه پس از بازدید از ایران گفته اند که مشاور امور خارجه آیت الله خامنه ای سعی در بازکردن یک کانال جدید ارتباط با فرانسه داشته است.

این حرکت ولایتی از دیدگاه نادرست وی در "حرکت سارکوزی به سمت فاصله گرفتن از امریکا" ناشی می شده است. حتی ولایتی معتقد بوده است که فرانسه در شورای امنیت از تحریم های ایران حمایت نخواهد کرد. در این ملاقات ریشیر مشاور نخست وزیر فرانسه بطور شفاف سخنرانی سارکوزی را در جمع سفرای فرانسه برای ولایتی بازگو می کند که "دنیا با یک انتخاب دشوار برای پذیرفتن ایران با بمب اتمی یا بمباران ایران روبروست."

اگر چه امید ولایتی بر باد رفت ولی هنوز بر یک مسیر جدید ارتباط تاکید داشت.

در همین حال مقام فرانسوی دیگر اعلام کرد که فرانسه شدیدا خواستار در جریان بودن از برنامه امریکا برای حمله به ایران است.

فرانک گلت/ژلت مشاور امنیتی فرانسه در گزارش سفر خود به همراه فرانسوس ریشیر – مشاور نخست وزیر- به ایران اظهار داشت که این سفر به درخواست علی اکبر ولایتی مشاور امور خارجه خامنه ای صورت گرفته بوده است. گلت تایید کرد که ولایتی از طریق سفارت فرانسه در واشنگتن خواهان یک کانال جدید و مستقیم ارتباطی بوده است. گلت توضیح می دهد که افکار ولایتی در مقاله ای که او پس از انتخابات فرانسه منتشر شده بود نشان می دهد که او معتقد بوده است که انتخاب سارکوزی فرصت خوبی برای فرانسه است که استفلال خود از امریکا بویژه در مسائل خارجی را بدست بیاورد.گویا ولایتی معتقد بوده است که ژاک شیراک در سیاست خارجی پیرو تام و تمام امریکا بوده است.....

دی عین این فرض دور از ذهن درباره وضعیت فرانسه و انتخابات در این فرانسه برای ارتباط با ایران وارد مذاکره شد و 2 نماینده {ذکر شده در بالا} را بدین منظور به ایران فرستاد. گلت می گوید که ریشیر به ولایتی گقته است که سارکوزی در سخنرانی 29 آگوست خود برای سفرای فرانسه صریحا اعلام کرده است که "دنیا با تصمیم سریعی رو بروست که یا ایران به بمب دست پیدا کند و یا بمباران شود."

ولایتی از روبرو شدن با این مسئله خوشحال نبود ولی نمی خواست بحث را هم کاملا مختومه بداند. در عین حال گیلت برای ریشیر درخواست ولایتی برای یک کانال جداگانه ارتباطاتی {غیر از وزارت خارجه. مترجم} را تشریح کرد. گیلت می گوید که در این ملاقات عباس عراقچی معاون حقوقی و بين المللی وزارت امور خارجه نیز حضور داشته است. بهر حال وقتی از گلت پرسیده شد که آیا این ملاقات ارزش داشت و یا فرانسه چه نوع پیگیری خواهد کرد، از چیزی مطمئن نبود.

گلت معتقد بود که ملاقات ها واقعی ولی نشانگر وضعیت بسیار عجیب و غریب سیستم ایران بود. وی در این ملاقات ها متوجه پراکندگی قدرت در بین هویت های مختلف سیاسی و عدم اطمینان تصمیم گیران سیاسی گردید.

ولایتی در این ملاقاتها صریحا در صدد بوده است که تندروی های احمدی نژاد را آرام تر از آنچه هست نشان بدهد ولی خودش نیز از اینکه راه حل مسالمت آمیز تری ارائه دهد طفره رفته است. بطور کلی به نظر نرسیده است که ایران توانایی رویکرد منعطف تر را در رابطه با فعالیت های هسته ای خود داشته باشد.... در کل فرانسوی ها معتقد بودند ملاقات ها تنها برای تشویق فرانسه برای پشتیبانی نکردن از تحریمهای ایران صورت گرفته است.

2 comments:

اردوان کوشا said...

عزیز جان سلام،
دوباره برگشتم.

اردوان کوشا said...

عزیز جون
راستش را بخوای من نمیدونم که با این مدارک ویکی لیکس چه جور برخورد کنم. یک چیزی هم در این مورد و دو دلی خودم نوشتم.
کسی از خل و چل خبری داره؟ وبلاگش مثل اینکه بسته هس.