مرگ و زندگی یا اهمیت موشکهای روسی برای ایران

(اطلاعات این مقاله گردآوری از بیش از 16 منبع مختلف است)

علی رغم سخنان کارشناسان نظامی ایران؛ در حال حاضر موشک های آماده ایران برای مقابله با حمله هوایی اسرائیل یا امریکا به تاسیسات هسته ای، تنها موشکهای "صیاد" و "شهاب تاقب" خواهند بود. کارایی این موشکها هنوز در هیچ نبردی آزمایش نشده است هر چند ایران مدعی است که این موشکها را با موفقیت آزمایش کرده است. موشک های شهاب تافب دقیقا شبیه موشک های سری HQ-7/FM-80/90 چینی هستند و به همین دلیل برخی از کارشناسان نظامی از تولید آن در ایران هم تردید کرده اند. موشک صیاد هم به همین ترتیب کپی کامل موشک های سری SA-2 چینی است که شاید بخش های کوچکی از آن در ایران تولید شده باشد. به همین خاطر در مراسم آزمایش این موشک در فشم، وزیر صنایع هوایی و سفیر چین حضور داشتند.

موشک صیاد در بردهای متوسط و بلند طراحی شده و از عناصر تکنولوژیکی موشکهای "هاوک" و "استاندارد" برخوردار است. مقامات نظامی ایران ادعا می کنند با به روز کردن کلاهک این موشکها، موشکهای مذکور برد آتشی در حدود 45 تا 50 کیلومتر دارند.

روسیه در حال حاضر مشکلات تکنیکی را بهانه عدم تحویل موشک های S-300 ساخت شرکت "الماز آنتی" قرار داده است. کارشناسان معتقدند پس از دیدار بنجامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین، روسیه از سویی وارد معامله با اسرائیل شده و از سوی دیگر برای ایران " بازار گرمی" می کند. روسیه نهایتا مطمئن است که ایران با هر شرایطی به این موشک ها نیاز دارد و هر قیمیتی برای آنها می پردازد، همانگونه که قبلا برای تاسیسات اتمی ناتمام پرداخته است.

روسیه پیشتر نیز در سال 2005 موشک های ضد هوایی Tor M1 را به قیمت بیش از 700 میلیون دلار فروخته بود. برد این موشک تا 12 کیلومتر و برد مفید آن تا 6 کیلومتر است. قرار داد موشکهای S-300 نیز در همین زمان امضا شد که تا کنون علارغم وصول کل مبلغ قرارداد به ایران تحویل داده نشده است. مبلغ قرارداد اولیه موشک های S-300 حدود 800 میلیون دلار (شمال تجهیزات نصب، پرتاب، رادار و 40-60 موشک) ذکر شده است. موشکهای S-300 جزو تجهیزات نظامی جدید روسیه به شمار نرفته و تنها بخشی از تجهیزات رزرو در انبارهای تسلیحات نظامی روسیه به حساب می آید. یکی از شانس های ایران برای دریافت این موشک ها قبول تبادل سوخت هسته ای بود که ایران تا حد زیادی این شانس را از دست داده است.

کارشناسان معتقدند که داشتن این موشکه برای ایران نقشی حیاتی دارد و بدون آنها ایران کوچکترین شانسی در مقابل حملات احتمالی نخواهد داشت. اسرائیل و امریکا تا کنون بارها درباره این حمله سخن گفته اند اما هیچ گاه به قطعی بودن آن اشاره نکرده اند.

رژه موشک های S-300 در روسیه


S-300 پرتاب موشک


(برای دیدن جزئیات روی عکس کلیک کنید) S-300 جزئیات موشک

S-300 موشک

S-300 موشک


1 comment:

donya said...

وای چقدر ترسناک؟؟
خدا برداره این رژیم رو ایشاالله که اینجوری هی‌ میلرزونند ما رو.
یا خدا جنگ نشه یه وقتی‌؟؟
با اس ۳۰۰ بی‌ اس ۳۰۰ اینها
وحشتناکه